II Fase del Pla policial contra el tràfic d’éssers humans amb fins d’explotació sexual
Sense pretensions de fer un anàlisi exhaustiu, des SICAR cat valorem de manera positiva que doni continuació al Pla de la Policia Nacional contra el Tràfic d’Éssers Humans amb Fins d’Explotació Sexual amb una segona fase. Això demostra que es manté la voluntat de lluitar contra aquesta greu violació de Drets Humans que és el tràfic d’éssers humans i, que aquesta segueix sent una prioritat en l’agenda política del Ministeri de l’Interior.
Tenint en compte la nota de premsa del Ministeri d’Interior així com la nostra presència ahir a la presentació a Barcelona de la II Fase del Pla, la nostra valoració sobre els dos grans eixos en els quals es pretenen centrar els esforços per combatre el tràfic d’éssers humans, és a dir, la prevenció (persones demandants dels serveis i visualització i detecció de les víctimes) i la conscienciació (Implicació social Nacional i Internacional) és la següent:
Considerem que són dues línies estratègiques que ens generen molts interrogants com si, per exemple, són vies de treball en les que el Ministeri de l’Interior ha de centrar els seus esforços. Potser, aquestes línies de treball haurien de ser prioritàries per a altres ministeris implicats en la lluita contra el tràfic d’éssers humans.
D’altra banda, qüestionem que el fet de lluitar contra la demanda dels clients suposi eradicar definitivament les organitzacions criminals ja que això pot comportar el desplaçament del problema a altres països.
Segons va afegir ahir Interior, al llarg del 2014 a Catalunya es van dur a terme 96 operacions policials, hi va haver 180 persones detingudes i es van detectar 1.068 víctimes. Des SICAR cat, com a entitat que ofereix assistència integral a les víctimes de tracta, ens preguntem quants d’aquests detinguts estan ara en llibertat i com és possible que a l’any ens arribi tan sols un centenar i escaig de víctimes. On són la resta?
A més a més, també va comentar que el tràfic d’éssers humans a Espanya mou 5 milions d’euros al dia i que el benefici d’aquest delicte a nivell europeu és de 2.280 milions a l’any. Amb aquestes xifres, si comptabilitzem el que recapta el tràfic de persones a Espanya al llarg d’un any són 1.825 milions d’euros, el 80’04% del total europeu. Són reals aquestes xifres?
Finalment, lamentem que les dades exposades tant durant la presentació com a la nota de premsa no ens permetin fer una avaluació del I Pla policial, que acollia mesures de formació, sensibilització i col·laboració per a l’atenció a víctimes.
